Przedszkole ABECADŁO
dlaczego My?

- zajęcia logopedyczne
- zajęcia z psychologiem
- nauka języka angielskiego
- nauka tańca
- zajęcia kulinarne
- zajęcia plastyczno – techniczne.

- Posiadamy stały personel z doświadczeniem, który nieustannie podnosi swoje kwalifikacje poprzez uczestnictwo w różnorakich kursach i szkoleniach.
- Stosujemy różnorodne metody pracy z dziećmi.
- Posiadamy bogatą ofertę zajęć dodatkowych.
- W ramach czesnego oferujemy liczne atrakcje: wycieczki, przedstawienia teatralne, koncerty, imprezy okolicznościowe.
- Nasza placówka posiada własną kuchnię – kładziemy duży nacisk na zdrowy i urozmaicony jadłospis. Dbamy o najwyższą jakość posiłków i uwzględniamy indywidualne diety.
- W naszej placówce można skorzystać z pomocy psychologa i logopedy.
- Prowadzimy żłobek oraz ROCZNE PRZYGOTOWANIE PRZEDSZKOLNE, tzw. zerówkę.

Nasza misja
Misja przedszkola określa jego cel istnienia w danym, konkretnym środowisku. Jest elementem wizerunku placówki. Misję naszego przedszkola przedstawia motto: “Dziecko jest naszym, wspólnym dobrem, zarówno rodziców jak i przedszkola. Moje przedszkole to mój drugi dom, bo stawia na mnie na moje szczęśliwe dzieciństwo i na mój wszechstronny rozwój. Powiedz mi, a zapomnę Pokaż, a zapamiętam Pomóż wziąć udział a zrozumiem”
- Stwarzamy naszym wychowankom warunki do wszechstronnego rozwoju w miarę potrzeb i możliwości.
- Kreujemy postawy aktywne, twórcze, wspieramy działania dziecka w różnych dziedzinach aktywności.
- Rozbudzamy zainteresowanie otaczającym światem przyrodniczym, kulturowym i społecznym.
- Wspieramy działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
- Zapewniamy dzieciom opiekę, bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
- Pomagamy dzieciom w pozytywnym postrzeganiu siebie i rozumieniu swoich uczuć.
- Traktujemy każde dziecko indywidualnie i podmiotowo.
- Wdrażamy dzieci do zachowań społecznie akceptowanych.
- Kierujemy się zasadami wynikającymi z konwencji praw dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społeczno – moralnymi.
- Przygotowujemy dzieci do przeżywania sukcesu, ale również radzenia sobie z porażkami.
- Umożliwiamy rodzicom uczestnictwo w codziennym życiu placówki.
- Dbamy o sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarządzanie placówką.
Wizja naszego przedszkola
Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki, wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą się cele i szczegółowe plany ich realizacji. Jest tym, co chcemy osiągnąć. Wspólna wizja to odpowiedź na pytanie:
- Przedszkole jest otwarte na potrzeby indywidualne dzieci oraz potrzeby rodziców w zakresie opieki nad dziećmi, ich wychowania oraz edukacji.
- Przedszkole posiada bardzo dobrą opinię i dba o swój pozytywny wizerunek.
- Nad rozwojem dzieci czuwa wykwalifikowana i kompetentna, zaangażowana i odpowiedzialna kadra.
- Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
- Dzieci korzystają z nowoczesnych pomocy dydaktycznych, rozwijają swoje zamiłowania i zdolności, działają metodami aktywnymi.
- Budynek przedszkola jest nowy i funkcjonalnie urządzony. Ogród przedszkolny jest bezpieczny i wyposażony w nowy sprzęt.
- Rodzice aktywnie uczestniczą w życiu przedszkola.
- Przedszkole jest placówką nowoczesną, przyjazną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole i osiągania w niej sukcesów.
- Własne programy przedszkola ukierunkowane są na dziecko, jego potrzeby i umożliwiają wszechstronny rozwój.
Kadra pedagogiczna
Metody pracy
Metody stymulujące rozwój osobowości:
– kinezjologia edukacyjna według P. Dennisona – korzystnie wpływa na koordynowanie działania obu półkul mózgowych, co rozwija motorykę dziecka oraz płynność ruchów ciała; – metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne – wspomaga rozwój społeczny i emocjonalny dziecka, pozwalająca mu lepiej orientować się w schemacie własnego ciała i w przestrzeni, jak również nawiązywać bliskie kontakty z innymi dziećmi podczas ćwiczeń i zabawy.
Metodę CMC (Children Massaging Children – Dzieci Dzieciom Dar Dotyku = 4xD)
– realizacja programu polega na wzajemnym masowaniu dzieci, wybranych części ciała: pleców, głowy i dłoni. Regularny udział w tych zabawach daje nastepujące efekty: – poprawa komunikacji, zwiększenie zaufania w grupie, – zwiększenie umiejętności budowania własnych granic, poprawa koncentracji i uwagi, – doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, – zwiększenie wśród dzieci zachowań empatycznych, – eliminacja zachowań agresywnych, – to czas wyciszenia, odpoczynku i relaksacji, Podczas zajęć dzieci słuchają płyty ze specjalnie skomponowanymi piosenkami, które są instrukcją do techniki. Dzieci masują się wzajemnie, a nauczycielka jedynie wspiera prawidłowość procesu.
Metodę gimnastyki twórczej R. Labana
wykorzystywanie różnorodnych pomocy (np. szarf, wstążek, piłek), które ułatwiają twórcze wyrażenie przeżyć wewnętrznych, tworzenie improwizacji ruchowych i wyzwolenie aktywności ruchowej. Elementy tej metody urozmaicają zestawy ćwiczeń ruchowych nauczyciel podczas prowadzenia zajęć łączy słowa, rytm i muzykę. Na zajęciach towarzyszy dzieciom swoboda, humor i śmiech.
Rozwijamy sprawność manualną
poprzez lepienie, wycinanie, wygniatanie, wydzieranie, formowanie, modelowanie, malowanie palcami, malowanie na dużych powierzchniach papieru, malowanie do słuchanej muzyki, wykonywanie prac za pomocą techniki origami, która rozbudza w dziecku, w sposób prosty i niezawodny, ciekawość świata, fantazję i chęć samodzielnego tworzenia.
Elementy pedagogiki Marii Montessori
– kształtowanie samodzielności i wzmacnianie wewnętrznej motywacji, cierpliwości i szacunku dla człowieka oraz jego pracy. Formowanie postaw wzajemnej pomocy bez rywalizacji
W zakresie edukacji przyrodniczej
stosujemy metody eksperymentu. Sadzimy i pielęgnujemy rośliny, gromadzimy okazy przyrodnicze, obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie, karmimy zwierzęta a także organizujemy różne akcje proekologiczne.
Metodę aktywnego słuchania muzyki wg. Batii Strauss
– metoda ta daje dzieciom możliwość uczestniczenia w utworze muzycznym i przeniknięcia do jego struktury. Podczas zabaw dzieci mogą wcielać się w role muzyków, dyrygenta, mogą także dowolnie zmieniać swoje funkcje. Dużą zaletą tej metody jest możliwość kształcenia dziecięcych gustów muzycznych – ponieważ do zabaw wykorzystywane są utwory m.in. J.F Heandla, S. Rachmaninowa, L. van Beethovena, J. Straussa, Fr. Schuberta w opracowaniu Batii Strauss, Teresy Oleszko, Lenki Pospisilowej. Ponadto zabawy prowadzone tą metodą dają dzieciom niezwykle dużo energii, zadowolenia z własnych działań, poprawiają koncentrację oraz kształcą dziecięcą wyobraźnię.
Metodę Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej – „Dziecięca matematyka”
– według autorki tej metody najważniejszym elementem edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia dziecka. Na podstawie owych doświadczeń zachodzi proces tworzenia pojęć matematycznych oraz powstawania umiejętności, co jest niezbędne do rozwoju myślenia i hartowania dziecięcej odporności. W związku z tym wszelkie działania dydaktyczne powinny być zorganizowane w formie gier i zabaw. Program edukacji matematycznej zbudowany jest z 12 obszarów które należy realizować w następującej kolejności: -orientacja przestrzenna -rytmy -kształtowanie umiejętności liczenia oraz dodawania i odejmowania -wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania -rozwijanie umiejętności mierzenia długości -klasyfikacja -układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych -zapoznanie z wagą i sensem ważenia -mierzenie płynów -intuicje geometryczne – konstruowanie gier -zapisywanie czynności matematycznych znakami (+,-,=,>,<). Podana kolejność uwzględnia stopniowanie trudności oraz prawidłowości rozwoju dziecka. Jest to sprzyjający klimat dla stymulowania uzdolnień matematycznych dzieci przygotowując tym samym dzieci do nauki matematyki w szkole.
Glottodydaktyka
Jest to metoda przygotowująca dzieci (nawet bardzo małe) do nauki czytania i pisania, nastawiona na indywidualny tryb nauczania, zgodnie z możliwościami dziecka. Metoda prof. B. Rocławskiego opracowana jest w taki sposób, że okres potrzebny na przygotowanie dzieci do nauki czytania ma na celu dążenie do osiągnięcia przez dziecko jak najwyższego poziomu sprawności analizatora słuchowego, wzrokowego, kinestetyczno-ruchowego. Wydłużony czas przygotowania dziecka do podjęcia nauki pisania i czytania sprzyja także kształtowaniu słuchu fonetycznego, umożliwia odbiór i różnicowanie dźwięków pod względem fonetycznym. Podczas zabaw dzieci mają kontakt z literami małymi i wielkimi pisanymi oraz małymi i wielkimi drukowanymi. Zasadniczą rolę w metodzie tej odgrywają zabawy służące rozwijaniu sprawności językowej, opanowaniu języka i kształceniu poprawnej wymowy, a następnie zabawy prowadzone w zakresie syntezy i analizy sylabowej a następnie głoskowej. Dzieci, które dokonują już syntezy i analizy fonemowej mogą być wprowadzane w świat liter. Glottodydaktyka łączy naukę czytania z nauką pisania i techniką płynnego czytania ze zrozumieniem. Prof. B. Rocławski domaga się właściwego dla każdego dziecka wydłużenia czasu na przygotowanie do nauki czytania i pisania oraz skrócenia do minimum czasu opanowania tych czynności. Wg. prof. B. Rocławskiegoi należy przeciwdziałać zjawisku czytania przez literowanie (głoskowanie) wyrazów. Ćwicząc czytanie techniką “ślizgania się” z litery na literę w miarę doskonalenia tej umiejętności zastępujemy ją czytaniem płynnym w tempie zbliżonym do mówienia. Program “Nauka czytania i pisania” prof. B. Rocławskiego daje ogromną szanse indywidualnego podejścia przez nauczyciela do każdego dziecka. Poszczególne punkty programu są kolejnymi “kamieniami milowymi” na drodze do czytania i pisania których nie wolno zgubić, a do których dziecko ma prawo dojść w swoim czasie i swoją własną ścieżką.




Program edukacyjny
Udział w ogólnopolskich programach edukacyjnych

Program Kubusiowi Przyjaciele Natury
Program ma na celu edukowanie dzieci w zakresie przyrody i ekologii. Partnerem merytorycznym tego przedsięwzięcia jest Fundacja “Partnerstwo dla Środowiska” a organizatorem programu znane każdemu dziecku marki naszych ulubionych soków: “Tymbark” i “Kubuś”. Dzięki realizacji programu utrwalamy zdobyte już wiadomości z dziedziny ekologii i wciąż zdobywamy nowe. Staramy sie pokazać dzieciom każdego dnia jak świat, w którym żyjemy zachwyca nas swoim pięknem. Zajęcia odbywają się w formie zadaniowej oraz zabawowej, także z udziałem rodziców. Dzieci uczą się już od najmłodszych lat szacunku do przyrody jak dbać o środowisko, a przy tym jak zaoszczędzić wodę i energię. Program wprowadza nas w piękny i fascynujący świat natury oraz uwrażliwia na otaczające środowisko. Sprawia nam wiele radości, dobrej zabawy i satysfakcji z osiągniętych celów.

Program Edukacji Zdrowotnej Akademia Aquafresh
Program prowadzony jest pod Patronatem Honorowym Instytutu Matki i Dziecka, Fundacji Wiewiórka oraz Polskiego Towarzystwa Lekarskiego. Akademia Aquafresh została powołana z myślą o ochronie zdrowia dzieci, by poprzez działania edukacyjne wytwarzać w nich potrzebę dbania o higienę jamy ustnej, a w konsekwencji zmniejszyć tak poważny prolem, jakim jest próchnica. Program edukacyjny Auafresh stawia sobie za cel zmniejszenie występowania próchnicy u dzieci w Polsce poprzez szeroko prowadzone działania profilaktyczne dla najmłodszych. Realizowany jest we wszystkich grupach wiekowych. Swoim zasięgiem obejmuje aż 500 000 dzieci. W realizacji założeń programu, przedszkolaki z naszego przedszkola uczestniczą w ciekawych zajęciach prowadzonych przez swoje wychowawczynie. Dzieci codziennie myją zęby, dowiadują się jak ważne jest spożywanie warzyw i owoców dla zdrowia, poznają budowę zęba, uczą się rozróżniać ząb zdrowy od chorego. Dodatkowo dzieci dowiadują się jak dzielnie stawić czoła pierwszej wizycie u dentysty.

Literatura dla dzieci i młodzieży
Priorytetem naszych działań edukacyjnych jest wszechstronny rozwój dzieci. Aby wspierać kształcenie dziecięcej mowy, wyobraźni oraz koncentracji zachęcamy naszych podopiecznych do permanentnego kontaktu ze słowem pisanym. W związku z tym nawiązaliśmy współpracę z Wydawnictwem Literatura, które wydaje książki dla dzieci i młodzieży napisane przez współczesnych polskich autorów. Wydawnictwo jest laureatem wielu prestiżowych nagród. Publikuje literaturę najlepszych autorów, m.in: Wandy Chotomskiej, Joanny Papuzińskiej, Grzegorza Kasdepke. Jesteśmy przekonani, że dzięki tym publikacjom podtrzymamy w przedszkolakach miłość i szacunek do tradycyjnych książek.