STATUT
PRZEDSZKOLA NIEPUBLICZNEGO
,,ABECADŁO” W ZIELONCE UL. ARMII KRAJOWEJ 37
Rada Pedagogiczna Przedszkola Niepublicznego ,,Abecadło” wprowadza jednolity tekst nowego statutu uchwałą Nr 2 z dnia 01.09.2021r.
Statut opracowano na podstawie:
- art. 172 i art. 102 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 ze zm)
- Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.)
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649)
- Rozporządzenie RM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie ,,Zasad techniki prawodawczej” ( Dz. U. z 2016 r. poz. 283)
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Niniejszy statut określa zasady funkcjonowania niepublicznego przedszkola, którego pełna nazwa brzmi: Przedszkole Niepubliczne ,,ABECADŁO”, zwanego dalej Przedszkolem.
§ 2
Siedziba Przedszkola mieści się pod adresem: 05 – 220 Zielonka, ul. Armii Krajowej 37.
§ 3
Przedszkole posługuje się pieczęcią podłużną.
§ 4
- Organem prowadzącym jest: Robert Nesterowicz z siedzibą: 05 – 220 Zielonka, ul. Armii
Krajowej 37.
- Ustawowe zadania organu prowadzącego określone są w ustawie o systemie oświaty.
- Dodatkowo organ prowadzący prowadzi gospodarkę finansową, sprawy kadrowe wszystkich pracowników, zarządza nieruchomością przedszkolną oraz kontroluje obiekt pod względem bezpieczeństwa i stanu technicznego.
§ 5
Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje: Mazowiecki Kurator Oświaty.
§ 6
Przedszkole działa na podstawie:
- Prawa Oświatowego art. 172 (Dz. U. z 2017 r.);
- Ustawy z 14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. Poz. 60 ze zm.);
- Ustawy z 7 września 1991 r. o Systemie Oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz 2572 ze zm.); oraz Dz. U. z 2016 r. poz. 1843 – 1954, 1985, 2169 oraz z 2017 r. poz. 60, 949, 1292;
- Ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy (tekst jedn. Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.);
- Ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks Cywilny ( Dz. U. z 1964 r. nr 16, poz. 93 ze zm.);
- Decyzji nr 1639/07 o wpisie do Ewidencji Placówek Niepublicznych Gminy Zielonka z dniem 25 września 2007 r.;
oraz
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (Dz. U. z 2017 r. poz. 356);
- Uchwały nr XXX/259/16 Rady Miasta Zielonka z dnia 22 grudnia 2016 r. w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji udzielanych z budżetu Miasta Zielonka dla niepublicznych: szkół, przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż
Miasto Zielonka.
Rozdział II
Cele i zadania Przedszkola
§ 7
Celem wychowania przedszkolnego jest ,,wspieranie całościowego rozwoju dziecka realizowane przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie nowych możliwości, sensu działania oraz gromadzenia doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna”.
- rozpoznawanie i uwzględnianie indywidualnych potrzeb dzieci, troszczenie się o zapewnienie im równych szans, umacnianie wiary we własne siły i możliwości osiągania
sukcesów,
- stwarzanie warunków do rozwoju samodzielności wychowanków, dążenia do osiągania
celów, do podejmowania odpowiedzialności za siebie i za najbliższe otoczenie,
- organizowanie różnych form pomocy psychologicznej i pedagogicznej,
- podejmowania działań profilaktyczno – wychowawczych,
- zachęcanie dzieci do wyrażania swych uczuć, do otwartego kontaktu z rówieśnikami i dorosłymi,
- rozbudzanie ciekawości poznawczej, zachęcanie do aktywności twórczej i wyrażania własnych myśli oraz przeżyć,
- otoczenie szczególną opieką dzieci niepełnosprawnych,
- umożliwianie dzieciom podtrzymania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- tworzenie warunków harmonijnego rozwoju fizycznego dzieci, uczenia bezpiecznych
i prozdrowotnych zachowań.
Wspieranie rozwoju powinno polegać na:
- odkrywaniu przez dziecko własnych możliwości: fizycznych, emocjonalnych, społecznych, poznawczych,
- poszukiwaniu sensu własnych działań,
- rozwijaniu zdolności do interakcji, komunikacji, autorefleksji,
- wszechstronnym przygotowaniu do podjęcia nauki w I klasie szkoły podstawowej.
§ 8
Do głównych zadań statutowych Przedszkola należy:
- Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
- Wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju.
- Tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa.
- Wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.
- Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony.
- Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dóbr treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
- Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
- Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki.
- Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka.
- Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy.
- Współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka.
- Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w ty osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
- Systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju.
- Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole.
- Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiającymi dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego – kaszubskiego.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
§ 9
Przedszkole zapewnia każdemu dziecku:
- bezpośrednią i stałą opiekę w czasie pobytu w budynku placówki oraz w trakcie zajęć poza terenem Przedszkola,
- wspomaganie rozwoju dziecka,
- podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej,
- współdziałanie z jego rodziną i wspomaganie jej w działaniach wychowawczych,
- pomoc psychologiczno – pedagogiczną lub inną specjalistyczną uwarunkowaną stopniem niepełnosprawności,
- przygotowanie do rozpoczęcia nauki w I klasie szkoły podstawowej
- przewidziane odrębnymi przepisami warunki bhp i ppoż.
§ 10
Szczegółowe zadania Przedszkola i sposób ich realizacji określone są w podstawowych dokumentach wewnątrzprzedszkolnych, które tworzą:
- Koncepcja pracy przedszkola,
- Plan pracy przedszkola,
- Dzienniki zajęć,
- Miesięczny plan pracy w grupie,
- Tygodniowy rozkład zajęć,
- Przedszkolne zestawy programów nauczania zgodne z nowym prawem oświatowym (Dz. U. z 2017 r. poz. 356) zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r.;
- Plan wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli,
- Plan nadzoru pedagogicznego,
- Regulamin pracy rady pedagogicznej,
- Regulamin dla rodziców.
§ 11
- Przedszkole funkcjonuje w atmosferze akceptacji każdego dziecka, zabiegając o zintegrowany rozwój oparty na integralności, harmonijnym łączeniu wielu sfer życia i działania.
- Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem warunków lokalowych, ekonomicznych, technicznych i administracyjnych określonych w odrębnych przepisach tak, by Przedszkole stanowiło dla dziecka naturalną przestrzeń.
Rozdział III
Organy Przedszkola i ich kompetencje
§ 12
Organami Przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Dyrektor Administracyjno – Personalny
§ 13
Dyrektor Przedszkola:
- kieruje bieżącą działalnością Przedszkola,
- jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
- reprezentuje Przedszkole na zewnątrz,
- zapewnia, wspólnie z organem prowadzącym Przedszkole, bezpieczne i higieniczne warunki pobytu dzieci w Przedszkolu, a także bezpieczne i higieniczne warunki ich uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole i poza jego obiektem,
- ewaluuje, kontroluje, wspomaga, monitoruje pracę nauczycieli i całej placówki.
§ 14
- Do zadań Dyrektora należy:
- podanie do wiadomości pracownikom oraz rodzicom zapisów statutu Przedszkola,
- przygotowanie dokumentacji stanowiącej podstawy organizacji pracy w Przedszkolu,
- ustalenie ramowego rozkładu dnia, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów),
- opracowanie rocznego planu nadzoru pedagogicznego uwzględniającego kierunki polityki oświatowej państwa oraz wnioski z nadzoru z poprzedniego roku szkolnego i planu obserwacji zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- opracowanie planu szkoleń nauczycieli,
- sprawowanie nadzoru pedagogicznego w Przedszkolu,
- przedstawianie informacji o realizacji rocznego planu nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
- realizowanie uchwał podjętych przez radę pedagogiczną,
- wstrzymywanie wykonania uchwały rady pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa,
- zapewnianie, wspólnie z organem prowadzącym, pracownikom właściwych warunków pracy, bhp i ppoż,
- współdziałanie z rodzicami, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę Przedszkola oraz instytucjami lokalnego środowiska,
- prowadzenie dokumentacji kancelaryjno – archiwalnej zgodnie z obowiązującymi przepisami,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
- W razie nieobecności Dyrektora Przedszkola zastępuje go Zastępca Dyrektora.
- W ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego dyrektor lub jego zastępca:
- przeprowadza ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy Przedszkola;
- kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej placówki;
- wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
- diagnozę pracy Przedszkola,
- planowanie działań rozwojowych, w tym motywowanie nauczycieli do doskonalenia zawodowego,
- prowadzenie działań rozwojowych, w tym organizowanie szkoleń i narad
- monitoruje pracę Przedszkola
§ 15
Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w placówce. Rada pedagogiczna:
- zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z ustalonym harmonogramem, przynajmniej przed rozpoczęciem roku szkolnego, raz w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego;
- w zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym inne osoby zaproszone przez Dyrektora lub zastępcę;
- zebraniom rady pedagogicznej przewodniczy Dyrektor lub jego zastępca;
- uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy jej członków;
- zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
§ 16
Do kompetencji rady pedagogicznej należy:
- ustalenie regulaminu swojej działalności;
- przygotowanie projektu statutu placówki albo jego zmian i przedstawienie do uchwalenia przewidzianym organom;
- zatwierdzenie planów pracy placówki;
- podejmowanie uchwał w sprawie wyników dydaktycznych wychowanków;
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w placówce;
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli w placówce;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy wychowanków;
Rada pedagogiczna opiniuje:
- organizację pracy przedszkola, zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć;
- wnioski Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
- propozycje Dyrektora placówki w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
Osoby biorące udział w zebraniu rady pedagogicznej są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniu, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanków lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników.
§ 17
Członkowie rady pedagogicznej mają obowiązek:
- rzetelnie realizować zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze Przedszkola,
- aktywnie uczestniczyć w zebraniach rady pedagogicznej,
- współdziałać ze sobą, tworzyć atmosferę życzliwości i pracować w zespołach,
- składać przed radą pedagogiczną sprawozdania z realizacji przydzielonych zadań,
- przestrzegać uchwał i postanowień rady pedagogicznej,
- zachować tajemnicę służbową.
§ 18
Dyrektor Administracyjno -Personalny:
- zawiera umowy z pracownikami,
- zatwierdza faktury, rachunki, listy płac do wypłaty,
- zatwierdza informację o liczbie dzieci do dotacji,
- kontroluje obiekt pod względem bezpieczeństwa i stanu technicznego,
- reprezentuje placówkę na zewnątrz.
§ 19
Do zadań Dyrektora Administracyjno – Personalnego należy:
- zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę i innych cywilno – prawnych z pracownikami,
- nagradzanie, awansowanie i karanie pracowników w porozumieniu z dyrektorem przedszkola,
- zatwierdzanie planów urlopów wypoczynkowych dla pracowników,
- zapewnianie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy,
- administrowanie wydatkami dotacyjnymi,
- podejmowanie decyzji i zawieranie umów o wykonanie remontów i inwestycji,
- zawieranie umów dotyczących eksploatacji budynku,
- współdziałanie z rodzicami, instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi pracę przedszkola oraz instytucjami lokalnego środowiska,
- wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
§ 20
- W przypadku sporów lub konfliktów kompetencyjnych lub dotyczących zasad współpracy pomiędzy organami Przedszkola, Dyrektor Przedszkola powołuje zespół w składzie
- Dyrektor Przedszkola,
- przedstawiciel rady pedagogicznej,
- przedstawiciel rodziców,
– w celu wypracowania dobrego rozwiązania.
- Dyrektor może powołać taki zespół w każdej ważnej bieżącej sprawie Przedszkola lub w sprawie nieopisanej w niniejszym statucie. Dyrektor podejmuje decyzję po wysłuchaniu członków zespołu.
- Dyrektor rozstrzyga sprawy sporne wśród członków rady pedagogicznej, jeśli w regulaminie je pominięto.
- Dyrektor przyjmuje wnioski i bada skargi dotyczące nauczycieli i pracowników niepedagogicznych. Jest negocjatorem w sytuacjach konfliktowych pomiędzy nauczycielem a rodzicem.
Rozdział IV
Organizacja Przedszkola
§ 21
- Przedszkole jest placówką niepubliczną, ogólnodostępnąwielooddziałową, zlokalizowaną w jednym budynku.
- Podstawową jednostką organizacyjną Przedszkola jest oddział złożony z dzieci zgrupowanych według zbliżonego wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań i uzdolnień.
§ 22
Dyrektor powierza każdy oddział opiece jednego nauczyciela.
§ 23
Liczba dzieci uczęszczających do oddziału przedszkolnego nie może przekroczyć 21.
§ 24
Organizację pracy Przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora na wniosek rady pedagogicznej.
Ramowy rozkład dnia uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci, rodzaju niepełnosprawności dzieci oraz oczekiwań rodziców.
§ 25
Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.
§ 26
Realizacja podstawy programowej wychowania przedszkolnego przebiega we wszystkich oddziałach wiekowych bez ograniczeń godzinowych w każdej chwili pobytu dziecka w przedszkolu przy wspieraniu jego rozwoju.
§ 27
W Przedszkolu organizowane są zajęcia dodatkowe rozwijające zainteresowania, uzdolnienia i talenty dzieci. Ich częstotliwość i forma organizacyjna jest uzgadniana z rodzicami na początku każdego roku szkolnego.
- Zajęcia trwają:
– u dzieci w wieku 3 – 4 lat – ok. 10 – 15 min.;
– u dzieci w wieku 5 – 6 lat – ok. 20 – 30 min.
- Zakres i warunki finansowania przez Przedszkole zajęć określa organ prowadzący.
- Dyrektor Przedszkola ustala organizację i terminy tych zajęć.
- W trakcie zajęć dodatkowych prowadzonych przez nauczycieli specjalistów odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci powierza się ich opiece.
§ 28
- Przedszkole może organizować dla wychowanków różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki.
- Organizację i program wycieczek oraz imprez terenowych i kolonii dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
- W trakcie zajęć wychowawczych, dydaktycznych i opiekunczych dzieci korzystają z ogrodu znajdującego się wokół budynku Przedszkola.
§ 29
- Przedszkole może rozszerzyć ofertę opiekuńczą i edukacyjną w zależności od potrzeb i możliwości poprzez:
- pracę w soboty,
- wydłużenie godzin pracy placówki na wniosek rodziców.
- W sprzyjających warunkach atmosferycznych organizowany jest jak najdłuższy pobyt dzieci w ogrodzie.
§ 30
- Do realizacji celów statutowych Przedszkole posiada:
- sale zajęć i zabaw z niezbędnym wyposażeniem,
- pomieszczenia sanitarne,
- pomieszczenia administracyjno – gospodarcze,
- kuchnię
- szatnię,
- szatnię dla personelu,
- ogród,
- pokój logopedy – miejsce spotkań z rodzicami.
- Przedszkole zapewnia odpowiednie wyposażenie pomieszczeń przedszkolnych i ogrodu.
- Zasady bezpieczeństwa w Przedszkolu i poza nim określają regulaminy:
- spacerów, wycieczek i imprez przedszkolnych,
- korzystania z terenu Przedszkola, w tym z placu zabaw,
- regulamin dla rodziców
- Regulaminy wyżej opisane, po konsultacjach z radą pedagogiczną oraz rodzicami, zatwierdza Dyrektor Przedszkola.
§ 31
- Przedszkole funkcjonuje cały rok. Czynne jest od poniedziałku do piątku od 6.30 do 18.00.
- Termin przerwy w działalności Przedszkola ustala organ prowadzący i jest podany rodzicom z wyprzedzeniem.
§ 32
Przedszkole prowadzi reklamę i promocję edukacyjną placówki poprzez stronę internetową na której umieszczane są informacje dla rodziców o kształceniu, wychowaniu i opiece nad dziećmi oraz bieżącej działalności placówki.
§ 33
1. W przypadku zagrożenia występowania choroby zakaźnej przedszkole przechodzi na tryb pracy według ustalonych procedur bezpieczeństwa i wytycznych z GIS, MEN, MZ – po konsultacji i decyzji uprawnionych instytucji. Procedury określa każdorazowo Dyrektora Przedszkola
2. Przedszkole w przypadku wystąpienia choroby zakaźnej może przejść na tryb pracy zdalnej, w której przekazywanie informacji i działań z zakresu realizacji Podstawy Programowej rodzicom wychowanków odbywać się będzie za pośrednictwem poczty elektronicznej, systemu e – przedszkole, mediów społecznościowych, a także z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji, w tym poczty tradycyjnej.
3. Podczas występowania zagrożenia choroby zakaźnej lub przejścia przedszkola na tryb pracy zdalnej kontakt z Radą Rodziców odbywać się będzie za pośrednictwem poczty elektronicznej, systemu e – przedszkole, mediów społecznościowych, a także z wykorzystaniem innych dostępnych środków komunikacji, w tym poczty tradycyjnej.
Rozdział V
Zasady rekrutacji dzieci i skreślenia z listy
§ 34
- Przyjęć dzieci do Przedszkola dokonuje każdorazowo organ prowadzący lub osoba przez niego upoważniona.
- Kryteria przyjęcia dziecka do przedszkola.
- Przyjęcie wszystkich zgłoszonych 6 – latków w celu realizacji obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego dla dzieci sześcioletnich i dla dzieci z odroczonym obowiązkiem przygotowania przedszkolnego.
- Przyjęcie wszystkich zgłoszonych 5 – latków.
- Kolejność zgłoszenia.
- Podpisanie umowy cywilno – prawnej przez rodziców, opiekunów prawnych.
- Wpłata wpisowego.
- Dziecko może być skreślone z listy przedszkolnej.
- Na podstawie pisemnego wniosku rodziców (opiekunów prawnych) przy zachowaniu jednomiesięcznego okresu wypowiedzenia.
- Z powodu niepłacenia czesnego przez okres dwóch miesięcy bez podania przyczyny.
- Po wygaśnięciu umowy cywilnoprawnej.
- Gdy rodzice zataili ważne informacje o dziecku i jego zdrowiu, które uniemożliwiają jego pobyt w przedszkolu.
Rozdział VI
Wychowankowie Przedszkola
§ 35
- Do placówki uczęszczają dzieci od 2,5 do 6 lat.
- Na wniosek rodziców Dyrektor może wyrazić zgodę na przyjęcie do Przedszkola dziecka, które nie ukończyło trzeciego roku życia.
- Dziecku, któremu odroczono realizację obowiązku szkolnego, może uczęszczać do placówki nie dłużej niż do końca roku szkolnego, w tym roku kalendarzowym, w którym kończy 10 lat.
§ 36
Dziecko w Przedszkolu ma prawa wynikające z Konwencji Praw Dziecka, a w szczególności do:
- właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznego i zgodnego z zasadami higieny pracy umysłowej,
- szacunku dla wszystkich jego potrzeb, życzliwego i podmiotowego traktowania,
- ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej,
- poszanowania godności osobistej,
- poszanowania własności,
- opieki i ochrony,
- partnerskiej rozmowy na każdy temat,
- akceptacji takim, jakim jest,
- aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
- snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone, a nie do snu ,,na rozkaz”,
- indywidualnego procesu rozwoju i własnego tempa tego rozwoju,
- pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć związanych z przykrymi i dotkliwymi zdarzeniami.
§ 37
Przy respektowaniu praw dzieci przyzwyczajamy je do:
- aktywności, twórczości, eksperymentowania,
- samodzielności w podejmowaniu zadań i dokonywaniu wyborów,
- zaradności w sytuacjach trudnych,
- działania zespołowego z rówieśnikami, młodszymi i starszymi kolegami,
- poznawania swoich możliwości i ograniczeń, akceptacji siebie i innych,
- tolerancji, otwartości wobec innych,
- bycia z innymi i bycia dla innych pomocnymi,
- przestrzegania zasad bezpiecznego pobytu w Przedszkolu – własnego i innych.
§ 38
- Dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z placówki osobiście przez rodziców (prawnych opiekunów) bądź inne pełnoletnie osoby pisemnie upoważnione przez rodziców.
- Upoważnienie powinno zawierać imię i nazwisko osoby upoważnionej, serię i numer dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodziców.
- Dziecko może być odebrane przez osobę upoważnioną tylko za okazaniem dokumentu tożsamości.
- Dziecko może być odebrane w skrajnych przypadkach przez osobę niepełnoletnią za pisemną zgodą obojga rodziców z ich pełną odpowiedzialnością za zdrowie i bezpieczeństwo.
- Rodzice (prawni opiekunowie) przejmują odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z placówki przez upoważnioną przez nich osobę.
§ 39
Przedszkole stwarza możliwość ubezpieczenia grupowego wychowanków. Koszt takiego ubezpieczenia pokrywa rodzic (opiekun prawny).
Rozdział VII
Nauczyciele i inni pracownicy Przedszkola
§ 40
W Przedszkolu zatrudnieni są nauczyciele, pracownicy administracyjni oraz pracownicy obsługi. W miarę potrzeb może być utworzone stanowisko wicedyrektora.
§ 41
Szczegółowy zakres obowiązków i uprawnień każdego pracownika ustala organ prowadzący w uzgodnieniu z Dyrektorem Przedszkola. Przy podpisaniu umowy o pracę każdy pracownik otrzymuje zakres obowiązków, odpowiedzialności i uprawnień, który jest aktualizowany w miarę potrzeb.
§ 42
- Pracownicy są zatrudnieni na podstawie Kodeksu pracy i umów cywilnoprawnych.
- Pracowników zatrudnia i zwalnia, z zachowaniem przepisów Kodeksu pracy, organ prowadzący.
- Nauczyciele zatrudnieni w Przedszkolu korzystają z uprawnień Karty Nauczyciela przewidzianych dla nauczycieli niepublicznych przedszkoli.
- Inne uprawnienia pracownicze wynikają z Kodeksu pracy.
§ 43
- Nauczyciele zatrudnieni w placówce posiadają kwalifikacje zgodne z obowiązującymi przepisami.
- Nauczyciele wykonują pracę dydaktyczno – wychowawczą i opiekuńczą zgodnie z podstawą programową wychowania przedszkolnego, programem nauczania realizowanym w danym oddziale oraz kierunkami polityki oświatowej państwa. Na ich podstawie prowadzą dokumentację pracy przedstawiającą rozwój dziecka.
§ 44
Do szczególnych zadań nauczycieli należą:
- planowanie i wykonywanie zadań dydaktyczno – wychowawczych i opiekuńczych Przedszkola w oparciu o pełną znajomość dziecka i jego środowiska rodzinnego,
- wspieranie rozwoju dziecka, jego zdolności i zainteresowań w oparciu o opracowanie sposobu diagnozowania potrzeb i możliwości dzieci,
- dbanie o życie i zdrowie dzieci w czasie ich pobytu w placówce i podczas zajęć prowadzonych poza jej terenem,
- prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i realizację potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji w ustalony sposób, podczas pobytu dziecka zarówno w placówce, jak i poza jej terenem w czasie wycieczek i spacerów itp.,
- stosowanie odpowiednich metod wychowania, nauczania i opieki,
- współdziałanie ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, zdrowotną, itp.,
- eliminowanie przyczyn niepowodzeń dzieci, przez indywidualizację wymagań,
- wytwarzanie w Przedszkolu rodzinnej atmosfery, sprzyjającej dobremu samopoczuciu dzieci,
- współdziałanie z rodzicami (prawnymi opiekunami) w sprawach dotyczących wychowania, nauczania i opieki,
- prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z przyjętymi w Przedszkolu zasadami,
- modyfikowanie realizowanych programów,
- przeprowadzanie badania gotowości szkolnej i tworzenie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju.
- planowanie własnego rozwoju zawodowego i podejmowanie działań na rzecz systematycznego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego,
- dbałość o warsztat pracy przez gromadzenie pomocy naukowych oraz troska o estetykę pomieszczeń,
- czynny udział w pracach rady pedagogicznej, realizacja jej postanowień i uchwał,
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym,
- realizacja zaleceń organów kontrolujących Przedszkole.
§ 45
Nauczyciel ma prawo do:
- tworzenia i realizowania autorskich programów w uzgodnieniu z radą pedagogiczną i za zgodą Dyrektora,
- decydowania o stosowanych metodach oraz środkach dydaktycznych,
- korzystania z merytorycznej i metodycznej pomocy Dyrektora, rady pedagogicznej, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych,
- praw opracowanych dla innych pracowników.
§ 46
Nauczyciele otaczają opieką każdego z wychowanków i utrzymują indywidualny kontakt z rodzicami w celu:
- poznania i uwzględniania potrzeb rozwojowych dzieci,
- udzielania rodzicom wsparcia i pomocy w sprawach wychowawczych,
- udzielania informacji na temat dziecka, jego zachowania i rozwoju,
- włączania rodziców w działalność Przedszkola.
§ 47
Informacji na temat dziecka nauczyciel może udzielić tylko rodzicowi lub opiekunowi prawnemu.
§ 48
Nauczyciele odpowiadają za jakość pracy wychowawczo – dydaktycznej i opiekuńczej, jej wyniki oraz za bezpieczeństwo dzieci powierzonych ich opiece.
§ 49
Obowiązki pracowników administracji i obsługi:
- zapewnienie sprawnego funkcjonowania Przedszkola,
- utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości,
- współdziałanie z nauczycielami w zakresie opieki i wychowania dzieci,
- przestrzeganie ustalonego czasu pracy,
- przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego porządku,
- przestrzeganie przepisów BHP i przeciwpożarowych,
- dbanie o dobro placówki, chronienie jego mienia oraz zachowanie w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
- przestrzeganie zasad współżycia społecznego,
- wykonywanie okresowych badań lekarskich.
Prawa pracownika:
- prawo do poszanowania godności,
- równouprawnienie pod względem płci, wieku, rasy, przekonań politycznych, religijnych,
- prawo do terminowego wypłacania wynagrodzenia,
- prawo do płatnego urlopu,
- prawo do bezpiecznych warunków pracy.
§ 50
Każdy z pracowników zna i respektuje Konwencję Praw Dziecka.
Rozdział VIII
Rodzice wychowanków
§ 51
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należy:
- przestrzeganie niniejszego statutu,
- przyprowadzanie i odbieranie dziecka z placówki osobiście lub przez upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
- terminowe uiszczanie opłaty za pobyt dziecka w Przedszkolu,
- informowanie o przyczynach nieobecności dziecka w placówce, niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
- współdziałanie z nauczycielami w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określenia drogi jego indywidualnego rozwoju,
- ubezpieczenie dziecka uczęszczającego do Przedszkola od następstw nieszczęśliwego wypadku,
- przestrzeganie regulaminu dla rodziców.
§ 52
Rodzice mają prawo do:
- zapoznania się ze statutem i programem nauczania, wychowania i opieki realizowanym w Przedszkolu,
- uzyskania bieżącej, rzetelnej informacji na temat postępów, sukcesów i niepowodzeń dziecka,
- uzyskania porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz w doborze metod udzielania dziecku pomocy,
- przekazywania nauczycielowi oraz Dyrektorowi opinii na temat pracy Przedszkola,
- przebywania w Przedszkolu oraz obserwowania zajęć.
§ 53
Współpraca rodziców z Przedszkolem odbywa się w następujących formach:
- zebrań grupowych,
- konsultacji i rozmów indywidualnych z Dyrektorem lub nauczycielem,
- kącików informacyjnych dla rodziców,
- zajęć otwartych,
- wspólnych imprez połączonych z prezentacją umiejętności dzieci,
- spotkań integracyjnych, festynów rodzinnych itp.
§ 54
Spotkania z rodzicami w celu wymiany informacji oraz dyskusji na tematy wychowawcze organizowane są w placówce zgodnie z harmonogramem współpracy z rodzicami ustalonymi z nauczycielami.
§ 55
Rodzice za szczególne zaangażowanie i wspieranie pracy placówki mogą otrzymać na zakończenie roku szkolnego list z podziękowaniami od Dyrektora i rady pedagogicznej.
Rozdział IX
Środki finansowe na działalność Przedszkola
§ 56
Działalność placówki finansowana jest z:
- dotacji z Urzędu Miasta Zielonka dla niepublicznych przedszkoli,
- opłat za pobyt dziecka w Przedszkolu wnoszonych przez rodziców,
- darowizn pozyskiwanych z różnych źródeł.
§ 57
Opłatę za pobyt dziecka w placówce ustala organ prowadzący.
§ 58
Organ prowadzący podpisuje z rodzicem/opiekunem umowę cywilnoprawną o świadczenie usług w Przedszkolu.
§ 59
Organ prowadzący może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do placówki w przypadku nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu Przedszkola i regulaminów obowiązujących w Przedszkolu.
§ 60
Placówka może być miejscem nieodpłatnych praktyk: pedagogicznych, kierowniczych i innych.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 61
Statut obowiązuje wszystkich członków społeczności przedszkolnej: dzieci, nauczycieli, rodziców, pracowników obsługi i administracji
§ 62
Aneksowe zmiany do statutu lub jego uchylenie wprowadza się uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 63
Jednolity tekst Statutu Przedszkola Niepublicznego ,,ABECADŁO” prowadzonego przez Roberta Nesterowicza w imieniu którego działa dyrektor Dominika Tomkiewicz wprowadzono uchwałą Rady Pedagogicznej.
§ 64
W sprawach nieuregulowanych niniejszym statutem mają zastosowanie przepisy Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego.
§ 65
Niniejszy statut obowiązuje od dnia 01.09.2021 r.
§ 66
Statut został zatwierdzony przez:
organ prowadzący -Robert Nesterowicz ………………………….
dyrektor – Dominika Tomkiewicz ……………………………
członków rady pedagogicznej – Agnieszka Pańko ……………………………
– Dominika Tomkiewicz ……………………………
– Emilia Baran …………………………..
– Ewa Grochowska …………………………..